|
Routemaster
Hamar ble stiftet i august 2004 etter at Jørn Kolsrud hadde
båret på drømmen i flere år. Han luftet
ideen for venner og kjente, og de galeste av dem var villige til
å spleise på en god, gammel Londonbuss. Det nye firmaet
ble registrert i Brønnøysund og generalforsamling
ble avholdt umiddelbart i Ye Olde Bridge, Jørns private
engelske pub.
Det
hastet å få kjøpt inn et eksemplar, siden London
Transport var i full gang med å pensjonere de få som
var igjen i 2004. Et firma i England solgte godt vedlikeholdte
utgaver og handelen ble utført via telefon og internett. RML 2610, eller Olde Liz blant venner, var klar for norske skilter.
Her skimtes bussen i buken på fergen fra Newcastle.
11.
september dukket bussen opp på kaia i Kristiansand, og en
gruppe aksjonærer tok på seg det tvilsomme oppdraget
å frakte RML 2610 til Hamar. Med følgebil og lange
køer tråklet bussen seg til Hamar, en tur som tok
i alt 11 timer (toppfart 64 km/t...). Alle tunneller og bruer
langs veien ble målt og passert i langsom fart, det var
først på vei inn i garasjen på Hamar at GPSen
på taket ble slått av...
Bussen ble luftet noen ganger høsten
2004 og gjennomgikk diverse godkjenninger og verkstedsbesøk.
Biltilsynet har godkjent bussen som veterankjøretøy.
Dette gir enkelte begrensninger på bruken av bussen, men
betyr også at bussen kan få beholde sitt særpreg
uten omfattende ombygging for å tilfredsstille dagens krav
til transportkjøretøy.
|
|
Selskapets aksjonærer står for det aller meste av driften. Vi har flere erfarne sjåfører og konduktører i staben som stiller opp på dugnad når bussen skal ut på tur. Vi setter sikkerhet høyt og forsøker etter evne å tilpasse turene til kundenes ønsker. Og det er få som greier å skjule gliset når Olde Liz ruller inn på gårdsplassen, høy som et hus og rød som en brannbil.
Bussens siste renovering ble utført i 1996, og RML 2610 ble etterhvert i overkant rustikk i lakk og inventar. Høsten 2008 ble bussen sendt tilbake til England for renovering. Overhalingen ble finansiert av overskudd fra drift og en aksjeutvidelse. 11. mai 2009 kunne vi hente henne i kaia i Brevik, restaurert tilbake til 1967-versjon i alt fra setetrekk til innvendig og utvendig lakkering. Flunkende nye bremser og overhalt drivverk vil trolig gi god driftssikkerhet i noen år til.
Routemaster
Hamar vil finansiere drift og vedlikehold ved utleie og reklameplass.
I tillegg blir det en del dugnadsarbeide på eierne. Med
en midlertidig pub i første etasje og plass til over 40
passasjerer i andre etasje regner vi med at bussen vil bli et
attraktivt utleieobjekt til firmaer og enkeltpersoner framover.
Et stykke London midt i tjukkeste Hedmarken.
Til godkjenning på Vegstasjonen på Husum
|