|
Londonbussene
trafikkerer noen av de travleste gatene i verden. Derfor er det
mest effektivt å bygge bussene i høyden.

|
Det
ble produsert i alt 2876 Routemastere mellom 1954 og 1968, inkludert
alle prototyper og varianter. Vi regner imidlertid 2760 av dem
som regulære Routemastere.
Busstypen
er i sin helhet designet av London Transport og er den siste busstypen
i England med åpen plattform bak. De var ment å vare
i 17 år før utskifting, men viste seg utrolig holdbare.
Fremdeles ruller det RMere i rute i London og andre steder i verden.
Den
siste RM i London Transport blir skiftet ut i løpet av
2005. Årsaken er at de må betjenes av to ansatte,
mens de nye bussene kan betjenes av sjåføren alene.
Teknisk er bussene forut for sin tid, men etter 60 år har
det jo også skjedd mye på den tekniske fronten.
Det
finnes i alt 5 Routemastere i Norge. Ellers er de spredd ut over
hele verden og vil lokke fram smil og gode minner i lang tid framover. |
|
Bussene
ble bygget i aluminium for å holde seg innenfor engelske
vektbestemmelser på 50-tallet. Det vanlige på slike
kjøretøyer er å sette et karrosseri oppå
en ramme. I stedet ble det laget et selvbærende karrosseri
med to delrammer foran og bak for feste av akslinger og drivverk.
Aluminium blir mye brukt av flyindustrien og ga bussen et svært
moderne preg på den tiden. De første bussene var
faktisk ikke lakkert, slik at folk kunne se materialet blinke
i sola. Det ble trolig for mye av det gode, for bussene ble raskt
malt røde i henhold til logofargene til London Transport.
Motoren
og akslingen ble plassert på venstre side av bussen. Utstyrt
med halvautomatisk girkasse var bussen utrolig lettkjørt
i forhold til mange andre busser på den tiden. At den styres
ved hjelp av kun en hjelpeservo var ikke noe problem, men er nok
i tyngste laget for dagens yrkessjåfører. Svingradiusen
er utrolig liten, og selv med en lengde på over 9 meter
er bussen lett å buksere gjennom bygater.
Bakerst
i bussen er innredningen formet etter kroppen til en stående
billettør med en liten lagerplass bak. Her kunne han kontrollere
billetter, betjene lys og ha enkel tilgang på rutetabeller,
brannslukker og andre remedier. |